Yapay Zeka ve Eğitim
Yapay zeka, eğitimde devrim yaratma potansiyeline sahiptir. Ancak bu potansiyelin etik, pedagojik ve sosyal yönlerden değerlendirilmesi gereklidir.
Fırsatlar
-
Kişiselleştirilmiş Öğrenme:
- Yapay zeka, bireysel öğrenme hızına ve ihtiyaçlarına göre uyarlanmış içerikler sunabilir.
- Örneğin, bir öğrenci matematikte zorlanıyorsa, AI bu konuya odaklanan ek kaynaklar sağlayabilir.
-
Erişilebilirlik:
- Eğitim kaynaklarını dil engellerini aşarak geniş kitlelere ulaştırabilir.
- Görme veya işitme engelli bireyler için özel araçlar geliştirebilir.
-
Öğretmenlere Destek:
- Rutin görevleri (notlandırma, ödev kontrolü) otomatikleştirerek öğretmenlerin daha yaratıcı ve öğrenci odaklı çalışmasına olanak tanır.
Riskler
-
Teknolojik Bağımlılık:
- Öğrenciler, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kaybedebilir.
- İnsan-öğretmen etkileşiminin yerini tamamen teknolojinin alması, öğrenme sürecini mekanikleştirebilir.
-
Veri Gizliliği:
- Öğrenci verilerinin toplanması ve saklanması, mahremiyetle ilgili endişeler doğurabilir.
-
Eşitsizlik:
- Teknolojiye erişimi olmayan bölgeler, dijital uçurumun derinleşmesiyle daha da geri kalabilir.
Otomasyon Dünyasında İnsan İradesini Korumak
Otomasyon, üretimden hizmet sektörüne kadar birçok alanda insan emeğini dönüştürmektedir. Ancak bu dönüşüm, insan iradesi ve özgürlüğü üzerinde çeşitli etkiler yaratabilir.
Sorunlar
-
İnsan Rolünün Azalması:
- Otomasyon, rutin işlerin ötesine geçerek karar alma süreçlerine dahil olabilir.
- İnsanlar, makinelerin aldığı kararlara pasif bir şekilde uyum sağlamak zorunda kalabilir.
-
İşsizlik ve Sosyal Eşitsizlik:
- Otomasyonun artması, düşük vasıflı işçilerin işlerini kaybetmesine neden olabilir.
- Bu durum, gelir dağılımındaki adaletsizlikleri artırabilir.
-
Karar Alma Süreçlerinin Şeffaflığı:
- AI sistemlerinin nasıl karar verdiği her zaman anlaşılamayabilir. Bu, bireylerin iradesinin etkisizleşmesine yol açabilir.
Çözümler
-
Eğitim ve Yeniden Yetenek Kazandırma:
- İnsanlar, otomasyon çağında rekabetçi kalabilmek için yeni beceriler edinmelidir.
- Hükümetler ve özel sektör, bu dönüşümü destekleyecek programlar oluşturmalıdır.
-
Etik İlkeler:
- Yapay zeka ve otomasyon sistemleri, insan değerlerini ve etik ilkeleri göz önünde bulundurmalıdır.
- Şeffaflık ve hesap verebilirlik, bu teknolojilerin geliştirilmesinde öncelikli olmalıdır.
-
İnsan-Makine İşbirliği:
- Otomasyonun tamamen insan iradesini devre dışı bırakmaması, aksine insanlarla birlikte çalışacak şekilde tasarlanması gereklidir.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ayrıca, Unesco kapsamında 24 Ocak 2025 tarihinde uluslararası eğitim günü kapsamında etkinlikler yapılacaktır.
Bu doğrultuda Uluslararası Eğitim Günü Web Semineri 'Yapay Zeka Çağında Yaşam Boyu Öğrenme' isiminde etkinlikler etkileşimli
gerçekleştirilecektir.
İlgi duyan öğretmen arkdaşlarımız için aşağıdaki bağlantıdan yararlanarak etkinlilere katılabilriler.
Eğitim içeriği:
Kayıt
Web semineri tüm ilgili paydaşlara açıktır. Lütfen buradan kayıt olun:
https://unesco-org.zoom.us/meeting/register/tZ0qde-oqzstGdXToGQUZ2S6F-2Ub7y3iyJh
Gündem: 24 Ocak 2025, 13:00 – 14:30 (CET)
13:00 – 13:15: Açılış Konuşmaları
13:15 – 13:25 : Etkileşimli etkinlik
13:25 – 14:20 : Oturum: Yapay Zeka Çağında Yaşam Boyu Öğrenme
- Yapay Zeka Çağında Yaşam Boyu Öğrenmenin Yeniden Yapılandırılması: Politika ve araştırmalardan elde edilen içgörüler
- Yapay Zeka Çağında İşyerinde Öğrenme: Zorluklar ve Fırsatlar
- Yaşlı Yetişkinler İçin Dijital Öğrenme: Uygulama perspektifi
- Kapasite geliştirme: Yetişkin Eğitimcilerin Yapay Zeka ve Dijital Yeterliliklerinin Güçlendirilmesi
Tartışma ve moderatörlü soru-cevap
14:20 – 14:30 : Kapanış konuşmaları
Dil
İngilizce
Kavram notu ve program
İndirmek
Daha fazla bilgi
Uluslararası Eğitim Günü