T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / TEPEBAŞI - İki Eylül Ortaokulu

Unesco, Uluslararası Eğitim Günü 2025 Yılı Teması "Yapay Zeka ve Eğitim / Otomasyon Dünyasında İnsan İradesini Korumak" Kapsamında Tartışma Yapıldı

Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde "Yapay Zeka ve Eğitim" ve  "İnsan İradesinin Korunması" konulu tartışma etkinliği yapılarak yapay zekanın ne olduğunun özümsenmesi sağlanmııştır.

Konuyla ilgili okul sitemizde duyuru ve haber yapılmış, site açılışında pop-up mesaj ve poster tasarlanmıştır. Ayrıca hazırlanan aşağıdaki poster okul girişlerine asılmıştır.

23-01-2025

 

Yapay Zeka ve Eğitim

Yapay zeka, eğitimde devrim yaratma potansiyeline sahiptir. Ancak bu potansiyelin etik, pedagojik ve sosyal yönlerden değerlendirilmesi gereklidir.

Fırsatlar

  1. Kişiselleştirilmiş Öğrenme:

    • Yapay zeka, bireysel öğrenme hızına ve ihtiyaçlarına göre uyarlanmış içerikler sunabilir.
    • Örneğin, bir öğrenci matematikte zorlanıyorsa, AI bu konuya odaklanan ek kaynaklar sağlayabilir.
  2. Erişilebilirlik:

    • Eğitim kaynaklarını dil engellerini aşarak geniş kitlelere ulaştırabilir.
    • Görme veya işitme engelli bireyler için özel araçlar geliştirebilir.
  3. Öğretmenlere Destek:

    • Rutin görevleri (notlandırma, ödev kontrolü) otomatikleştirerek öğretmenlerin daha yaratıcı ve öğrenci odaklı çalışmasına olanak tanır.

Riskler

  1. Teknolojik Bağımlılık:

    • Öğrenciler, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kaybedebilir.
    • İnsan-öğretmen etkileşiminin yerini tamamen teknolojinin alması, öğrenme sürecini mekanikleştirebilir.
  2. Veri Gizliliği:

    • Öğrenci verilerinin toplanması ve saklanması, mahremiyetle ilgili endişeler doğurabilir.
  3. Eşitsizlik:

    • Teknolojiye erişimi olmayan bölgeler, dijital uçurumun derinleşmesiyle daha da geri kalabilir.

Otomasyon Dünyasında İnsan İradesini Korumak

Otomasyon, üretimden hizmet sektörüne kadar birçok alanda insan emeğini dönüştürmektedir. Ancak bu dönüşüm, insan iradesi ve özgürlüğü üzerinde çeşitli etkiler yaratabilir.

Sorunlar

  1. İnsan Rolünün Azalması:

    • Otomasyon, rutin işlerin ötesine geçerek karar alma süreçlerine dahil olabilir.
    • İnsanlar, makinelerin aldığı kararlara pasif bir şekilde uyum sağlamak zorunda kalabilir.
  2. İşsizlik ve Sosyal Eşitsizlik:

    • Otomasyonun artması, düşük vasıflı işçilerin işlerini kaybetmesine neden olabilir.
    • Bu durum, gelir dağılımındaki adaletsizlikleri artırabilir.
  3. Karar Alma Süreçlerinin Şeffaflığı:

    • AI sistemlerinin nasıl karar verdiği her zaman anlaşılamayabilir. Bu, bireylerin iradesinin etkisizleşmesine yol açabilir.

Çözümler

  1. Eğitim ve Yeniden Yetenek Kazandırma:

    • İnsanlar, otomasyon çağında rekabetçi kalabilmek için yeni beceriler edinmelidir.
    • Hükümetler ve özel sektör, bu dönüşümü destekleyecek programlar oluşturmalıdır.
  2. Etik İlkeler:

    • Yapay zeka ve otomasyon sistemleri, insan değerlerini ve etik ilkeleri göz önünde bulundurmalıdır.
    • Şeffaflık ve hesap verebilirlik, bu teknolojilerin geliştirilmesinde öncelikli olmalıdır.
  3. İnsan-Makine İşbirliği:

    • Otomasyonun tamamen insan iradesini devre dışı bırakmaması, aksine insanlarla birlikte çalışacak şekilde tasarlanması gereklidir.

Ayrıca, Unesco kapsamında 24 Ocak 2025 tarihinde uluslararası eğitim günü kapsamında https://www.uil.unesco.org/en/articles/international-education-day-webinar-lifelong-learning-age-ai adresinden zoom toplantısına katılım sağlanacaktır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 23.01.2025 - Güncelleme: 23.01.2025 19:10 - Görüntülenme: 111
  Beğen | 10  kişi beğendi